Aanwezigen
- Martin Triebels (Voorzitter Werkgroep)
- René de Boer (lid Werkgroep)
- Terry Kuinder (lid Werkgroep)
- Jan de Rooij (lid Werkgroep)
- Tim en Ivana van Lingen (lid Werkgroep)
- Rob van Doorn en Michele Antrag (Omwonenden)
- Merijn de Veer (Buro Lubbers)
- Gijs Savenije (Project Leider 1221 Gemeente Hilversum)
- Wim Voogt (Supervisor 1221 Gemeente Hilversum)
- Martin Hagen (MVM Ontwikkeling)
- Nathalie de Roo (MVM Ontwikkeling)
- Tieme Veen (MVM Ontwikkeling)
verslaglegging
Tieme opent namens MVM Ontwikkeling de vergadering. Het ingezonden stuk van de werkgroep heeft bij MVM ontwikkeling nogal voor wat onrust gezorgd. Tieme geeft aan dat we volgens hem als partijen goed met elkaar in gesprek zijn.
En merkt dit ook bij de direct omwonenden als hij deze spreekt. MVM Ontwikkeling vond het dan ook jammer dat het ingezonden stuk gelijk aan de geschillen commissie werd gekoppeld. Sommige zaken zijn het stuk anders omschreven als uitgelegd. Dit is ook terug te lezen in de verslagen.
Martin Triebels geeft aan dat het document gezien moet worden als een kennisgeving voordat het naar de commissie word gestuurd. De werkgroep voelde zich op dit gebied van 12 Januari volgens Martin op bepaalde punten niet serieus genomen. Tieme geeft nogmaals aan een ander gevoel hierbij te hebben.
We spreken af om tijdens de vergadering het ingezonden stuk te bespreken.
Gijs Savenije licht namens het project team de voortgang van het LOP toe, wat betreft de eerste scan van vele onderzoeken zien er goed uit, daarnaast positief over de schagroote van het binnenterrein en een groene verbinding tussen de Lijster- en Zuiderweg. Er isvanuit de projectgroep zorg geuit over het blok aan het spoor. Hier moet qua architectuur goed naar gekeken worden, Hiervoor word een afspraak gemaakt met ontwikkelaar en projectgroep.
Tieme geeft aan dat de presentatie van de landschapsarchitect al zorg kan wegnemen van het ingezonden stuk en stelt voor dat Merijn (Buro Lubbers) eerst zijn presentatie geeft.
VERSLAGLEGGING EN PRESENTATIES
Merijn geeft in zijn presentatie de gedachten achter de complete inrichting en zoomt daarna in op de lijsterweg/ Zuiderweg. Ook is er in de presentatie een drietal opties voor de twee aanliggende percelen. Met name de privacy en de erfafscheiding word hier in toegelicht. Presentatie staat onderaan de pagina.
Door de werkgroep is opnieuw gevraagd naar of het mogelijk is om te parkeren onder de grond. Tieme heeft duidelijk gemaakt dat dit echt niet mogelijk is in verband met kosten en onrein van het stuk grond. Dus zal er moeten worden geparkeerd op het maaiveld.
Martin Triebels wil een ander beeld en plan waar de parkeernorm lager is en het binnenterrein vrij is van parkeren.
Gijs geeft aan dat de parkeernorm lager kan maar dat je als ontwikkelaar aan een aantal eisen moet voldoen. Verder geeft Gijs aan dat er parkeer overlast kan ontstaan als er geen parkeerplaatsen komen of er een beperkt aantal parkeerplekken komen. Daarom is het niet met het huidige beleid (onlangs geactualiseerd) mogelijk om een lagere norm te hanteren dan 0,8. Daarnaast voldoen we aan alle eisen om een lagere parkeernorm te kunnen hanteren. Dus lager dan 0,8 wordt hem niet.
Gijs geeft aan dat er al te veel parkeeroverlast is en vreest dat mensen hun auto dan 2 straten verderop gaan parkeren waardoor er parkeeroverlast en spanning zal ontstaan. ‘We moeten realistisch blijven’.
Terry geeft aan dat er veel verkeersproblemen zijn in de straat en er veel aanrijdingen gebeuren. Gijs geeft aan niet veel tegen asociaal rijgedrag te kunnen doen. Er wordt door de gemeente wel gekeken naar de impact van de plannen op der verkeersstromen. Afgesproken is dat hierbij een volgend overleg en terugkoppeling op komt. Er zal een collega van verkeer aanwezig zijn om dit onderwerp te bespreken.
Martin Triebels wil rond 1 meer groen en spelen met daarbij meer groenfuncties. Ook geeft hij aan dat hij het nog steeds sociaal onveilig vindt.
René maakt zich zorgen om de hoeveelheid parkeerplaatsen en de veiligheid.
René vraagt hoe de inrichting van de rijwoningen word en of eventueel ramen kunnen komen in de gevel van de begane grond om meer sociaal controle te hebben. Er wordt gekeken naar of deze ruimte een benoemderuimte kan worden. Daarbij wordt er aan de architect Elmar gevraagd of dit kan.
Wim Voogt geeft aan dat we nog eens kunnen kijken of we de woningen daar geen tuin op de begane grond kunnen geven. Tieme geeft aan dat dit wel weer druk geeft op parkeren.
Martin Triebels wil naar de gemeente om een parkeernorm van 0,4 te krijgen. Tieme geeft aan nog een keer met project groep te kijken naar de nieuwe beleidsnotitie.
Terry geeft aan dat er een muur is die afbrokkelt die voor schade heeft gezorgd en vraagt of hier wat mee gedaan kan worden. Tieme zal Gijs vragen of iemand dit probleem kan verhelpen.
Martin Triebels wil de twee-onder-een-kapwoningen aansluiten bij de grondgebondenwoningen. Hij verteld dan meer functies te hebben van spelen enzovoorts.
Een andere vraag van Martin Triebels was dat 1 á 2 keer maaien per jaar niet voldoende is en strakke groene beplanting willen hebben. Daarbij vraagt hij om meer groen en kleur met wel als gevolg dat er hogere beheerkosten bij komen. Ook geeft hij aan dat hij verschillende vruchten, bessen, fruitbomen wil hebben.
Merijn geeft hierop als antwoord dat het concept juist ruig groen is en dit veel diervriendelijker en insectvriendelijk is. Daarbij is het beter voor de biodiversiteit.
Tieme geeft aan dat direct omwonende blij zijn met de nieuwbouw en de groenvoorzieningen. In de huidige situatie is er geen spraken van enkele beplanting. In ons plan komt er veel groen voor terug.
Michelle en Tim geven aan een goed gevoel over te hebben gehouden aan de meeting en zien weer een aantal goede aanknopingspunten voor de volgende keer.
Actiepunten
Parkeren wat past er in de nieuwe norm (beleidsnotitie). Tieme zoekt dit uit. De nieuwe parkeernorm zou voor dit project uit kunnen komen op 0.8.
Delen nieuwe parkeernorm (Tieme)
De drukte in de wijk. Auto bewegingen (Volgende keer Collega Gijs erbij over parkeren) Frances
Kijken naar tuinen op de begane grond bij de rijtjeswoning kan dit ook in combinatie met parkeren
Architect laten kijken naar de rijtjeswoningen met name de begane grond. Ramen op maaiveld niveau.
Ingezonden vraag Terry Kuinder buiten ontwikkeling, gedeelte Lijsterweg