Aanwezigen
- Martin Triebels (Voorzitter Werkgroep)
- René de Boer (lid Werkgroep)
- Terry Kuinder (lid Werkgroep)
- Jan de Rooij (lid Werkgroep)
- Richard Reijersen (lid Werkgroep)
- Tim en Ivana van Lingen (lid Werkgroep)
- Rob van Doorn en Michele Antrag (Omwonenden)
- Elmar Egert (Architect Dutch Atelier)
- Sabina Shubina (Architect Dutch Atelier)
- Gijs Savenije (Project Leider 1221 Gemeente Hilversum)
- Martin Hagen (MVM Ontwikkeling)
- Tieme Veen (MVM Ontwikkeling)
thema's van de werkgroep
Na de voorstel ronde opent Martin de meeting en trapt af met de bevindingen van de werkgroep over de huidige ontwikkeling op de Lijsterweg/ Zuiderweg. Aan de hand van 6 thema’s heeft de werkgroep een presentatie gemaakt.
Proces
De werkgroep geeft aan het zonde te vinden dat de afgelopen periode het contact met de ontwikkelaar minder intensief is geweest. De werkgroep is op zoek naar een betere communicatie tussen ontwikkelaar, gemeente en werkgroep. Afgesproken wordt het aantal afstemmomenten te intensiveren, hierbij sluit de gemeente ook aan.
Ravelrand
In de eerste plannen zou het gedeelte rondom de boerderij ook mee gaan in de ontwikkeling. De werkgroep uit zijn zorg dat dit sinds vorig jaar niet meer zo is. Met name de illegale kroeg en de rommel is een doorn in het oog. Tieme licht toe dat dit deel niet meegenomen wordt i.v.m. houding huidige eigenaar: deze wil niet verkopen.
Leefruimte- groen
Het volgende thema in de presentatie is het groen wat op dit moment word toegevoegd in de Ontwikkeling. De werkgroep vraagt zich af dit niet anders kan. Met name de waarom de tweekapper zo staat en hoe het gaat met de groene loper (gebruiksrecht etc). Aan het einde van de groene loper is nu een recht van overpad situatie dit moeten besproken worden met de eigenaren. De bewoners hebben er geen problemen mee maar willen het wel graag bespreken.
Hoogte
Aan het begin is er een hoogte studie geweest over 4-5 hoog. De toenmalige werkgroep is toen op diverse plekken geweest om hoogtes te bekijken. Hierna is er overeengekomen om het appartementen blokje aan de lijsterweg te verlagen.
Parkeernorm
Binnen de buurt en werkgroep speelt een grote zorg rondom parkeren. Eigenlijk elke ontwikkeling zou de parkeerdruk verhogen. Met nam het gratis parkeren en vergunningsvrij dat iedereen die naar Hilversumcentrum of station gaat parkeert in de wijk.
Presentatie Ontwikkelaar, vragen en vervolg
Na de presentatie geeft MVM Ontwikkeling (Tieme) aan graag de recente updates op het project te willen toelichten aan de hand van een presentatie.
De presentatie geeft aan wat er aan bebouwing nu staat en wat er terugkomt. Ook is het plan verder uitgewerkt door Buro Lubbers met de groene loper en openbaar/ semi openbaar groen. Buro Lubbers heeft ook een studie gedaan naar het groen en de loper vanaf de Anna Hoeve. Ook zijn er nieuwe impressies van de bebouwing.
Na de presentatie van MVM ontwikkeling worden de diverse vragen aan de hand van de thema’s besproken.
Jan de Rooy vraagt naar aanleiding van de presentatie hoeveel parkeer ruimte er word gerealiseerd. Er komen 58 woningen en 45 parkeerplekken. De ontwikkelaar geeft aan dat Dudok wonen de koper van de kleinere appartementen geen parkeerplekken wenst. Dudok weet vanuit zijn huidige huurders dat dit niet nodig is. Wel komen er deelauto’s.
Terry Kuinder geeft aan dat parkeren echt een groot probleem is. Er is al meerdere keren ruzie ontstaan en vandalen hebben al meerdere keren auto’s beschadigd. De vraag is eigenlijk wat gaat er gebeuren hoe word dit opgelost. Gijs Savenije geeft aan het college van B&W heeft ingestemd met een nieuwe parkeernotitie, welke onlangs besproken is in de raadscommissie (6 jan 2021). In deze notitie kan bij nieuwbouw een lagere parkeernorm gelden, mits men een mobiliteitsplan maakt en het college werkt maakt van uitbreiding van parkeerregulering in Hilversum. De verwachting is daarom dat in Oost de gemeente betaald parkeren verder gaat uitbreiden. Hiermee wordt gratis parkeren voor bezoekers van buiten teruggedrongen en dat het vrij parkeren niet meer mogelijk is. Gijs geeft aan MVM ontwikkeling aan dat dit voor de nieuwe bewoners niet mogelijk is. MVM ontwikkeling geeft aan dat de grondgebonden woningen eigen parkeerplaatsen krijgen en dat rest van het de parkeerplekken worden toegekend aan de diverse appartementen.
Tim van Lingen vraagt zich af of het mogelijk is om ondergronds te parkeren. MVM Ontwikkeling geeft aan dat het gebied zo vervuilt is dat de kosten hiervoor niet te betalen zijn. Op dit moment praten we over een bodem sanering van ruim € 600.000,-- . Een parkeer kelder zou ervoor zorgen dat de sanering vele malen duurder word. Gijs geeft aan dat dit altijd een spanningsboog is voor ontwikkelaars kosten en baten.
Martin vraagt zich nog af of de twee woningen die nu gedraaid zijn niet aan de rij vast kunnen worden gemaakt om een eventueel grotere groene plek te krijgen. Het draaien van de woningen is bewust gekozen voor de sociale veiligheid. Door het groen/ evt speelweide aan de voorzijde te doen en de kijk naar het midden terrein is een sociale controle. Het midden terrein is een open terrein waar met groene ‘pergola’s’ een rustige sfeer word gecreëerd. Door het leven van de grondgebonden woningen aan die kant te maken is er ook extra sociale controle op het gebied.
René geeft terecht aan dat er snel voorbij word gegaan aan de samenwerking en vraagt zich hardop af wat hij toevoegt. Uit mondde van Tieme biedt MVM ontwikkeling hun excuses aan met name een wisseling van de wacht en corona is door Tieme niet goed opgepakt richting de werkgroep. Het voorstel is om vanaf dit moment maandelijks/ twee maandelijks met elkaar te spreken over de ontwikkeling. Via www.wonenaandezuiderweg.nl zullen we de data vastleggen.
René maakt zich ook zorgen over in kijk in zijn tuin vanaf de grondgebonden woningen. MVM Ontwikkeling geeft aan dat dit een belangrijk thema is voor de komende tijd in de samenwerking wat gaan we doen met erfafscheidingen. Tieme merkt op dat in dergelijke inbrei locatie dit erg belangrijk is vooraf te bespreken. Rob en Michele geef aan graag ook dit thema te bespreken met MVM Ontwikkeling.
De werkgroep geeft aan dat men ook bang is voor drukte in de wijk. Door de nieuwe huizen komt er dus ook meer beweging. Gijs geeft aan dat op termijn gevraagd word aan de ontwikkelaars om mee te denken aan bijvoorbeeld de herinrichting van de liebergerweg. MVM ontwikkeling geeft aan dat het verkeer vanaf het Jac P Thijssenplein het midden terrein op gaat en via de zuiderweg de buurt weer verlaat.
De volgende keer bespreken we de volgende thema’s:
- Het groen de inrichting
- Erfafscheidingen
- Stand van zaken overall